دانش برتر

انگل شناسی

دانش برتر

انگل شناسی

دانش برتر

این وبلاگ در مورد شناخت بیماریهای انگلی پزشکی و دامپزشکی می باشد

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
پیوندها

انتروبیوس ورمیکولاریس (کرمک)

جمعه, ۱۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۰۴ ق.ظ

علل:

عفونت معمولاً در دو مرحله رخ می هد:

۱- تخم انگل ابتدا از اطراف مقعد به لباسها و رختخواب و اسباب بازیها منتقل می شود، تخم های منتقل شده اغلب از طریق دستها وارد دهان دیگر بچه ها شده و بلعیده می شوند.

۲- تخم انگل همچنین می تواند در هوا پراکنده شده و توسط دیگر افراد خورده شود. همچنین بچه ها ممکن است با انتقال تخم ها از اطراف مقعد به دهانشان مجدداً خود را آلوده کنند.

کرم ها در انتهای روده ظرف ۲ تا ۶ هفته بالغ می شوند. کرم ماده در شب بطرف مقعد حرکت می کند و در چین های پوستی اطراف مقعد تخم گذاری می کند. تخم ها در یک ماده ژلاتینی و چسبناک قرار دارند. این ماده و حرکات کرم مادر باعث خارش می شوند. تخم ها می توانند در محیط بیرون بدن در درجه حرارت طبیعی اتاق بمدت ۳ هفته زندگی کنند. اگر چه تخم ها ممکن است به سرعت بازشده و کرم های جوان ممکن است به طرف روده باریک برگردند.

 

علائم:

بیشتر بچه های آلوده به انگل بی علامت هستند. اما بعضی دارای احساس خارش در ناحیه مقعد بوده و دائماً آن ناحیه را می خارانند و در نتیجه پوست اطراف مقعد ممکن است زخم باشد. در دختر بچه ها آلودگی با کرمک می تواند باعث حساسیت و خارش ناحیه واژینال شود. درد شکم، بی خوابی و تشنج و سایر علائم اثبات نشده به غلط به کرمک نسبت داده می شوند. در موارد نادر آپاندیسیت می تواند توسط انسداد آپاندیس بوسیله کرم سنجاقی ایجاد شود.

 

تشخیص:

اثبات تشخیص آلودگی با کرمک یا پیدا کردن کرم می باشد. بهترین زمان بررسی ناحیه مقعد شب هنگام ۲-۱ ساعت بعد از اینکه کودک به رختخواب رفت می باشد. کرم ها سفید و نخی بوده و حرکت آنها با چشم غیرمسلح دیده می شود. تخم ها و کرم ها می توانند بوسیله گذاشتن نوار چسب در ناحیه مقعد هنگام صبح قبل ازاینکه کودکان از خواب بلند شوند برداشته شود. نوار چسب را روی خودش تا کرده و به آزمایشگاه ببرید. تخم ها و کرم های روی چسب می توانند در زیر میکروسکوپ مشخص شوند.

 

پیش آگهی و درمان:

معمولاً نیاز به درمان نمی باشد انگل بسیار شایع بوده و بندرت باعث هر گونه صدمه ای می شود. اما، بیشتر والدین از این موضوع ناراحت بوده و خواستار درمان کودک خود می باشند. یک دوز واحد از داروی مبندازول یا پیرانتل در حدود ۹۰ درصد بیماران را بهبود می بخشد. همه افراد خانواده باید دارو را مصرف کنند زیرا آلودگی مجدد می تواند از سایر افراد خانواده ایجاد شود کرم ها یا پمادهای ضد خارش روزی دو تا سه بار در روز بر روی ناحیه اطراف مقعد خارش را کاهش می دهند. علیرغم درمان داروئی عفونت مجدد بسیار شایع می باشد زیرا تخم های زنده در مدفوع تا یک هفته بعد از درمان وجود دارند. لباس، رختخواب و اسباب بازیها باید مرتباً در ماشین لباسشویی شسته شده تا از هر گونه تخم انگل پاک شوند.

منبع:http://www.labworld.ir/post/332




موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۱۷
یاسر بیات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی